SPRAWDZANIE FAKTÓW

15 lutego, 2021

Zapraszamy na konsultacje psychoterapeutyczne do Aleksandry Radomskiej, psychoterapeutki poznawczo-behawioralnej (CBT)dialektyczno-behawioralnej (DBT) łączącej w swojej pracy techniki terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT). Osoby zainteresowane umówieniem wizyty zapraszamy do kontaktu pod numerem telefonu 790-250-587.

Źródłem wielu emocji i działań są myśli i interpretacje dotyczące zdarzeń, a nie same zdarzenia. Zbadanie własnych myśli i sprawdzenie faktów może pomóc w zmianie naszych emocji.

JAK SPRAWDZAĆ FAKTY?

  1. Zastanów się jaką emocję chcesz zmienić?
  2. Zadaj sobie pytanie: Co jest zdarzeniem pobudzającym dla mojej emocji? Opisz fakty zaobserwowane za pośrednictwem zmysłów. Podważ oceny, skrajne i czarno-białe sądy.
  3. Zadaj sobie pytanie: Jakie są moje interpretacje, myśli i założenia dotyczące zdarzenia? Rozważ inne możliwe interpretacje. Ćwicz patrzenie na sytuację z wszystkich stron i z różnych punktów widzenia. Przetestuj swoje interpretacje i założenia pod kątem ich zgodności z rzeczywistą sytuacją.
  4. Zadaj sobie pytanie: Czy zakładam zagrożenie? Nazwij zagrożenie. Oceń ryzyko, że groźne zdarzenie naprawdę nastąpi. Wyobraź sobie tyle innych możliwych rezultatów, ile tylko zdołasz.
  5. Zadaj sobie pytanie: Co jest katastrofą? Wyobraź sobie skuteczne radzenie sobie z katastrofą.
  6. Zadaj sobie pytanie: Czy moja emocja lub jej nasilenie pasują do okoliczności?