
W centrum Amygdala dyplomowanym psychologiem diagnostą oraz psychotraumatologiem -certyfikat Polskiego Towarzystwa Psychologicznego- jest Michał Dolistowski. Osoby zainteresowane umówieniem wizyty prosimy o kontakt pod numerem: 790-250-587, a także zachęcamy do umówienia wizyty za pomocą TERMINARZA WIZYT.
Samobójstwa Dzieci i Młodzieży stanowią trzecią (po wypadkach i nowotworach) przyczynę zgonów wśród młodych ludzi. Wiele samobójstw i prób pozbawienia się życia dokonywanych jest w wieku 15-19 lat. Do samobójstwa może prowadzić depresja intoksykacyjna wywołana przez środki psychoaktywne (alkohol, narkotyki, leki), depresja w przebiegu choroby afektywnej lub reakcja depresyjna spowodowana traumatycznymi wydarzeniami i doświadczeniami lub/i przewlekłym stresem. Czasami samobójstwo jest wynikiem halucynacji u osób chorych na schizofrenię.
CZYNNIKI CHRONIĄCE I CZYNNIKI RYZYKA
Zachowania samobójcze niespowodowane, niespowodowane przez chorobę psychiczną, powstają w wyniku interakcji licznych czynników: indywidualnych, rodzinnych, środowiskowych.
Czynniki chroniące młodzież przed samobójstwem:
- spójna rodzina (członkowie rodziny okazują sobie zainteresowanie i udzielają sobie wsparcia)
- umiejętność stawiania czoła trudnościom
- osiągnięcia szkolne
- poczucie więzi ze środowiskiem szkolnym
- dobre relacje z rówieśnikami w szkole
- brak dostępu do broni palnej, leków
- umiejętność poszukiwania pomocy i porady u innych
- umiejętność kontrolowania impulsów
- umiejętność rozwiązywania problemów i konfliktów
- integracja ze środowiskiem: liczne okazje do uczestnictwa we wspólnie podejmowanych działaniach, w wydarzeniach szkolnych i kołach zainteresowań
- poczucie sensu życia, zaufanie do siebie i innych
- stabilne środowisko
- dostęp do pomocy psychologiczno-pedagogicznej i medycznej
Czynniki zwiększające ryzyko samobójstw wśród uczniów:
- nastawienie na osiągnięcia w nauce: wysokie wymagania przy braku wsparcia
- bezosobowe relacje nauczycieli z uczniami i rodzicami, obojętność lub wrogość, nieznajomość problemów i potrzeb uczniów, chaos i brak dyscypliny lub nadmierna dyscyplina i restrykcje, przemoc rówieśnicza i brak zdecydowanej reakcji na nią ze strony nauczycieli
- tolerowanie lub niezauważanie używania przez uczniów środków psychoaktywnych
- brak oferty zajęć rozwijających zainteresowania uczniów
- brak oferty pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ETAPY DROGI DO SAMOBÓJSTWA
Młody człowiek w bardzo trudnej sytuacji doświadcza silnych emocji- jak lęk, gniew, żal, wstyd i upokorzenie, poczucie winy i smutek- które po pewnym czasie doprowadzają do stanu permanentnego przeciążenia emocjonalnego i depresji. Mogą pojawić się myśli rezygnacyjne, rozważania na temat bezsensu życia, wyobrażanie sobie śmierci na skutek nieuleczalnej choroby lub wypadku. Etapy drogi do samobójstwa można podzielić na trzy fazy.
- Myśli samobójcze- rozważania, że dobrze byłoby nie żyć, fantazjowanie o własnej śmierci (wyobrażanie sobie pogrzebu, reakcji otoczenia, fantazje na temat wpływu własnej śmierci na dalsze losy innych osób
- Zamiary (tendecncje) samobójcze– podjęcie decyzji i poszukiwanie informacji o skutecznych sposobach odebrania sobie życia: testowanie ich
- Samobójstwo dokonane
Sygnały zagrożenia:
- wycofywanie się z kontaktów z rodziną i z przyjaciółmi
- zainteresowanie lub wręcz zaobsorobowanie śmiercią
- wyraźne zmiany osobowości i nastroju
- trudności z koncentracją
- trudności w szkole: obniżenie wyników w nauce
- zmiana dotychczasowych zwyczajów dotyczących jedzenia i snu (utrata apetytu lub objadanie się, bezsenność lub nadmierna senność)
- utrata zainteresowań
- częste uskarżanie się na fizyczne dolegliwości, przeważnie powiązane z emocjami, jak bóle głowy, bóle żołądka lub uczucie zmęczenia
- nieustanne znudzenie
- zaniechanie dbałości o wygląd
- rozmowy o samobójstwie lub jego planowaniu
- wzrost impulsywności, zachowania buntownicze lub ucieczkowe wynikające z ogromnego napięcia emocjonalnego
- alkohol i narkotyki, jako próba “znieczulenia się w cierpieniu” lub forma wołania o pomoc
- odrzucanie pomocy, poczucie że udzielenie pomocy jest już niemożliwe
- wypowiadanie komunikatów na temat beznadziejności życia, braku wyjścia, własnej bezwartościowości
- odrzucanie otrzymywanych pochwał
- wypowiadanie co jakiś czas komunikatów typu: “Niedługo przestanę być dla ciebie problemem”
- nagłe przejście z depresji do stanu zadowolenia. Zykle oznacza to, że uczeń po okresie walki wewnętrznej, podjął już decyzję o ucieczce od problemów i zakończeniu swego życia
- rozdanie kolegom swoich ulubionych przedmiotów, oddawanie domowych zwierzaków w dobre ręce
- wypowiadanie komunikatów typu: “Jestem niczym”, “Nie warto się mną zajmować”, “Chciałbym umrzeć”, “Zamierzam się zabić”, “Nie powinnam się urodzić”
Myśli i tendencje samobójcze nastolatki często ujawniają w swoich utworach literackich i plastycznych. Myśli o samobójstwie powstają w wyniku oceny swojej sytuacji jako pułapki życiowej, z której nie ma wyjścia. Osoby o obniżonym nastroju mają skłonności do przeprowadzania bilansu życiowego, który przeważnie wypada ujemnie.