Uważność: miłująca dobroć

12 września, 2020

centrum Amygdala oferujemy terapię dialektyczno-behawioralną u Aleksandry Radomskiej. Osoby zainteresowane umówieniem wizyty prosimy o kontakt pod numerem: 790-250-587.

Praktyka miłującej dobroci to rodzaj medytacji, która polega na mówieniu pozytywnych słów i wyrażeń w celu wyrażania współczucia i miłości jako antidotum na negatywne uczucia. Miłująca dobroć to starożytna duchowa praktyka medytacyjna stworzona początkowo jako praktyka buddyjska. Jej celem jest zwiększanie miłości i współczucia dla siebie i innych. Może także obejmować wizualizowanie osoby, której wysyłamy życzenia- tzn. przywoływanie w umyśle jej obrazu.

Silne negatywne emocje mogą być destrukcyjne, ale także wywoływać negatywne skutki fizyczne np. wyższe ciśnienie krwi czy częstsze ataki serca. Miłująca dobroć zmniejsza nienawiść do siebie, a także może pomóc w poprawie relacji. Codzienna jej praktyka zwiększa pozytywne emocje. Wyniki badań wskazują, że codzienne ćwiczenie miłującej dobroci wpływa na zwiększenie przeżywania pozytywnych emocji tj. miłość, radość, wdzięczność, zadowolenie, nadzieja, zaciekawienie, wesołość oraz na zmniejszenie negatywnych emocji. Praktyka miłującej dobroci wpływa pozytywnie na więzi społeczne. Badania neuroobrazowe pokazują, że praktyka miłującej dobroci jest powiązana z większą aktywacją okolic mózgu związanych z przetwarzaniem emocji i empatią. Odczuwanie pozytywnych emocji wpływa na zmniejszenie objawów depresji. Codzienna praktyka miłującej dobroci może również zwiększyć samoakceptację.

PRAKTYKA MIŁUJĄCEJ DOBROCI

  1. Wybierz osobę, której chcesz wysłać miłującą dobroć. Zacznij od siebie lub, jeśli jest to zbyt trudne, od osoby, którą kochasz.
  2. Siedząc, stojąc lub leżąc, zacznij od powolnego i głębokiego oddychania. Otwierając swoje dłonie, łagodnie przywołaj obraz tej osoby w myślach.
  3. Wysyłaj z siebie miłującą dobroć, wypowiadając zestaw serdecznych życzeń, takich jak: “Obym był szczęśliwy”, “Obym miał spokojne życie”, “Obym był zdrowy”, “Obym był bezpieczny”. Powtarzaj te zdania powoli i skupiaj się na znaczeniu każdego słowa wypowiadanego w myślach.
  4. Przejdź do osób bliskich, przyjaciół, ludzi, na których jesteś zły, ludzi, którzy przysparzają ci kłopotów.
  5. Ćwicz codziennie, zaczynając od siebie, a potem przechodząc do innych.