Epidemia Koronawirusa- Informacje dla Rodziców

3 kwietnia, 2020

RODZICU ZADBAJ O SIEBIE

To ty jesteś opiekunem swojego dziecka, musisz najpierw zadbać o siebie, żeby móc zadbać o swoje dziecko. O to garść porad dla rodziców:

  • Technika EMDR “Butterfly Hug”- “Uścisk Motyla” pomoże Ci znaleźć chwilę wytchnienia.
  1. Usiądź wygodnie, zamknij oczy i wyobraź sobie spokojne, piękne miejsce, brzeg morza, las, łąkę.
  2. Wyobraź sobie, że tam jesteś.
  3. Skup się na tym, jakie dźwięki słyszysz w tym miejscu, jakie zapachy, co czujesz pod stopami, pod palcami.

4.Skrzyżuj ramiona na klatce piersiowej i dotknij dłońmi ramion. Obejmij się. Cały czas wyobrażaj sobie siebie w tym spokojnym, pięknym miejscu. Co słyszysz? Co czujesz?

  • Nie trać kontaktu z rodziną i przyjaciółmi: dzwoń i pisz do nich często. Rozmawiajcie o tym, jak się czujecie w tej sytuacji w danym dniu.
  • Praktykuj UWAŻNOŚĆ : obserwuj swoje emocje. Zauważ swoje myśli. Obserwuj reakcje Twojego ciała na otoczenie. Nie osądzaj siebie, ani swoich myśli czy uczuć. Po prostu bądź.
  • Wyraź swoje myśli i uczucia poprzez sztukę, muzykę, pisanie pamiętnika.
  • Spróbuj jogi, tai chi lub medytacji.

Zamknij oczy i skup się na jednej rzeczy np. oddechu. Oddychaj głęboko i swobodnie. Pozwól by myśli przepływały koło Ciebie jak obłoki.

  • Pójdź na spacer. Sam/Sama.
  • Przygotuj swoją ulubioną przekąskę.
  • Weź rozluźniającą kąpiel.
  • Posłuchaj ulubionej muzyki lub programu radiowego, kanału na YouTube, czy podcastu.
  • Poczytaj książkę, taką którą zawsze chciałeś/chciałaś przeczytać. Poczytaj choćby przez 5 minut dziennie.
  • Bądź dla siebie dobry i czuły.

OBSERWUJ SWOJE DZIECKO

  • Zauważaj zmiany w jego/ jej zachowaniu. Dzieci często nie potrafią mówić o trudnych emocjach. Ich smutek, stres, czy lęk może przybierać różne formy:
  • Lęk separacyjny, lęk przed zasypianiem bez rodzica, marudzenie/płaczliwość, zmienne humory i drażliwość, zachowania buntownicze, napady złości, bolący brzuch lub głowa, bycie nienaturalnie cichym, nadmierne pobudzenie.

DZIECI I MŁODZIEŻ ZMAGAJĄ SIĘ W TYM TRUDNYM CZASIE Z UTRATĄ

  • kontaktu z rówieśnikami, przyjaciółmi, nauczycielami
  • możliwości uczestniczenia w wyczekiwanych wydarzeniach: urodziny, wyjście do kina
  • bezpiecznego, uregulowanego trybu życia
  • kontaktu z dziadkami i z dalszą rodziną

KIEDY ZACHOWANIE DZIECKA STAJE SIĘ TRUDNE

  • Zastosuj wizualizację ulubionego, bezpiecznego miejsca
  • Zaproponuj relaksującą, radosną czynność: puszczanie baniek, pieczenie ciastek
  • wspólne ćwiczenia np. aerobik
  • lepienie z plasteliny
  • wycinanki

CO MOŻESZ ROBIĆ WSPÓLNIE Z NASTOLATKIEM?

  • Obejrzyjcie razem jego ulubiony serial
  • Zagrajcie w jego ulubioną grę komputerową
  • Wysłuchaj
  • Ugotujcie lub upieczcie coś razem

TRAKTUJ POWAŻNIE EMOCJE SWOJEGO DZIECKA

  • Okaż zrozumienie dla emocji swojego dziecka.
  • Zachęcaj do wyrażania emocji.
  • Nie bój się płakać przy dziecku. Wytłumacz, że każdy może czuć się źle, a płacz to normalna reakcja

SZKOŁA W CZASIE EPIDEMII

  • Dzieci tęsknią za kolegami i koleżankami, za nauczycielami i atmosferą szkoły.
  • Powiedz, że rozumiesz stres związany ze zmianą.
  • Pomagaj dziecku w lekcjach, ale pamiętaj że ważniejsze od ocen jest samopoczucie twojego dziecka i twoja więź z nim w trudnym czasie.
  • Ogranicz dostęp do ciągłego napływu informacji o epidemii.
  • Zawsze bądź gotów wysłuchać pytań i wątpliwości dziecka na temat koronawirusa.
  • Stwórz przestrzeń na rozmowę.
  • Powiedz:
  1. Koronawirus to choroba, która szybko się rozprzestrzenia. Wielu mądrych ludzi na całym świecie pracuje nad tym, jak rozwiązać problemu wirusa.
  2. Wspólny wysiłek wielu ludzi na pewno doprowadzi nas do pokonania tego kryzysu, ale to zajmie trochę czasu.
  3. Nasza rodzina jest silna, razem przetrwamy wszystko.
  4. Rodzice, nauczyciele i inni dorośli współpracują ze sobą, żeby chronić dzieci. Jesteście pod dobrą opieką.
  5. Nie jesteś sam/sama. Bardzo Cię kochamy.
  6. W przeszłości ludzkość wiele razy zmagała się z różnymi epidemiami. Zawsze w końcu udawało się znaleźć rozwiązanie i przetrwać.
  • Nie bój się sięgnąć po profesjonalną pomoc terapeuty, jeśli sytuacja przerasta Ciebie lub Twoje dziecko.

Terapeutą EMDR przyjmującym w Centrum Amygdala jest Michał Dolistowski. Osoby zainteresowane umówieniem konsultacji zapraszamy do kontaktu: 535 021 194