Uważne Obserwowanie

22 marca, 2020

Człowiek może robić tylko jedną rzecz w danej chwili- obserwować, opisywać lub uczestniczyć- ale nie wszystko na raz. Zaletą obserwowania jest to, że daje nam ono kontakt z rzeczywistą, faktyczną, obecną chwilą. Obserwowanie jest przeciwieństwem wielozadaniowości. Badania wykazują, że informacje docierające do naszych zmysłów pomagają nam zmienić się w pożądany sposób.

Obserwujemy świat zewnętrzny za pomocą pięciu zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, dotyku i smaku. Obserwujemy również nasz świat wewnętrzny przez rozpoznawanie myśli, emocji i wewnętrznych doznań cielesnych.

ĆWICZENIA PRAKTYCZNE Z OBSERWOWANIA

  1. Skup uwagę na ręce leżącej na chłodnej powierzchni (stół lub krzesło) albo ciepłej powierzchni np. na drugiej ręce.
  2. Skup uwagę na swoim brzuchu i ramionach i spróbuj je poczuć.
  3. Nasłuchuj dźwięków.
  4. Śledź swoje wdechy i wydechy, zwróć uwagę na odczucie unoszenia się i opadania brzucha.
  5. Obserwuj w swoim umyśle pierwszą myśl, jaka przyjdzie ci do głowy.
  6. Stań w niewielkim rozkroku, z ramionami zwisającymi luźno wzdłuż ciała. Skup swą uwagę na uczuciu kontaktu stóp z podłogą. Nie poruszając stopami, znajdź pozycję, w której twoje ciało osiąga najlepszą równowagę.